09 februari 2014

Veganska pannkakor

Något som jag kan sakna här i NY är riktigt goda crèpes, och jag har inte riktig gett mig på att testa att göra pannkakor nu när jag måste byta ut 4 av 5 ingredienser. Men så imorse fick jag ett meddelande från en vän, som frågade om jag kunde rekommendera ett bra recept, så då fick jag ju ta mig i kragen och börja prova. Resultatet blev kanon!

50 gram mjölkfritt smör
3 dl soja-, mandel- eller rismjölk
2 dl havre- eller sojagrädde
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk Noegg (blandad med 2 tsk vatten)
1 tsk farin- eller muscovadosocker
1/2 tsk salt

Smält smöret. Häll ihop mjölken med grädden. Blanda mjöl, salt, bakpulver, socker med hälften av mjölk- och gräddblandningen. Vispa ihop smeten tills den är fin och klumpfri. Häll i resten av mjölk- och gräddblandningen, och häll till sist i smöret. Stek upp i en stekpanna. Jag serverade med en cream cheese-honey topping.

Topping:

5 tsk cream cheese
2 tsk honey
1/2 tsk vaniljsocker
2 tsk havre- eller sojagrädde

Blanda alla ingredienserna i en skål. Justera ration cream cheese och grädde så du får den konsistens som du vill ha. Sätt in i frysen innan du serverar med varma pannkakor.



Vegan Swedish pancakes with cream cheese/honey topping

50 gram milk free butter
1.2 cup soy, almond or rice milk
1 cup oat or soy cream
1.7 cup flour
2 tsp baking powder
1 tsp Noegg (mixed with 2 tsp water)
1 tsp brown sugar or muscovado sugar
1/2 tsp salt

Melt the butter. Mix the milk and the cream to make a half-and-half. Mix all the dry ingredients in a bowl, and add half of the half-and-half. Whip into a nice smooth batter. Add the rest of the half-and-half and add the melted butter. Fry in a pan, as thin as possible. Serve!

Topping:


Mix cream cheese, honey and cream with a teaspoon of vanilla sugar. Adjust the ratio of cream cheese and cream to get the texture you want. Let cool in the freezer before serving. 

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar