25 augusti 2015

Bönor för nybörjare

Jag  handlar oftast mat i 190 km/h. Raskt fram till bönhyllan, plockar åt mig "två såna, två såna och en sån" och iväg. Ibland står någon annan kund där och ser villrådig ut när jag roffar åt mig.

Nu senast var det en man som vände och vred på paketen, suckade, satte tillbaka dem, tog ner något annat... Jag frågade försiktigt om jag kunde vara till hjälp. Det kunde jag! Hans dotter ville äta mer vegetariskt, men han visste inte vad han skulle handla hem, eller vad han sedan kunde laga av det.

Med det i bakhuvudet skriver jag det här inlägget. Några snabba, enkla sätt att använda bönor på.

Kidneybönor:
Gott i sallad tillsammans med tunt skuren rödlök, skivade tomater, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
Också gott i en klassisk chili sin carne eller köttfri färssås. (Vegofärs finns i frysdisken.)

Svarta bönor:
Blanda med olivolja, citronsaft, hackad chilifrukt, salt och peppar och ha i tacos.
Eller blanda med babyspenat, kokt nypotatis, tärnade tomater och en vanlig vinaigrette.

Kikärter:
(Min favorit.)
Blanda i en grönsallad, ev. tillsammans med ostkuber.
De kan fräsas i rapsolja med vitlök, citronsaft, hackad persilja, salt och peppar.
Man kan göra hummus på ovanstående kombo (lägg ev. till tahini).
Eller falafel.
Eller bara mixa direkt ur paketet med lite olivolja och rökt paprikapulver till ett gott smörgåspålägg istället för t.ex. leverpastej.

Nej, man måste inte koka sina egna bönor, det funkar alldeles utmärkt med de färdigkokta som säljs (men skölj dem noga). Och ja, det går hur bra som helst att frysa det som ev. blir över. Annars håller de några dagar i kylskåp i en tät påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar