19 maj 2012

Jag tycker det är kul att bjuda helvegetariskt även om långt ifrån alla gästerna delar min gröna åsikt om vad man bör äta eller inte. Senast bjöd jag på brunch på födelsedagen, som omväxling till de kvällskalas som det oftast blir annars. Det blev nybakat bröd, ost, smör, hemmagjord mjukost, ekologiska ägg, hemkokt krusbärsmarmelad, kaffe, te och juice för de som var sugna på "brunch som i sen frukost". De som istället ville ha "brunch som i tidig lunch" kunde ta av matig linssallad, rustik paj och vitt vin. Samtliga avslutade med något sött, rosa pavlova med mascarpone. Detta kommer vi att göra om!

Tinas Långpannebröd ur Läckert bakat (Ica Bokförlag)

Mät upp 1,5 liter ljummet vatten
Lös upp 50 g jäst i lite av vattnet
Tillsätt resten av vattnet, 1,5 msk salt och 2 kg vetemjöl och arbeta ihop degen
Låt jäsa övertäckt i 60 min
Arbeta ihop degen och häll upp den i en smord långpanna
Låt jäsa övertäckt i 15 min
Grädda mitt i ugnen i 275* i 15 min
Sänk värmen till 175* och grädda ytterligare 15 min
Låt svalna något och dela sedan i fyra limpor


Gammaldags Paj ur Cranks Gröna Kokbok (Rabén Prisma)

Skala 1 kg potatis och koka den mjuk
Häll av vattnet och tillsätt 50 g smör, 2 dl crème fraiche, 2 msk solrosolja och 1 pressad vitlöksklyfta
Mosa med en potatisstöt och blanda väl
Blanda i 100 g små gröna ärtor, 100 g hackad gul lök och 75 g riven lagrad cheddar
Salta och peppra
Fyll en pajform (eller ett pajskal) med potatisblandningen
Grädda 25-30 min i 200*


Rosa Pavlova med mascarpone

Vispa grädde, blanda i mascarpone och mosade hallon till lagom färg, smak och konsistens
Bred smeten över en marängbotten, köpt eller hembakad
Dekorera med massor av bär




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar