22 januari 2013

En vegansk jul

I Oktober bestämde jag, L, mig för att helt utesluta produkter med animaliskt ursprung ur min diet. För en mjölk- och ostälskare som jag var jag lite fundersam på hur jag skulle klara övergången, men med dagens sortiment med alternativa produkter så blev steget betydligt enklare än vad jag hade kunnat förutse.

Till jul innebar detta att det blev lite nya recept på julbordet. Pappa L bidrog med denna Seitanskina, som var gudomligt god! Receptet kommer från oxon.com


Julig Seitanskinka

 

Torra Ingredienser:
4.5 dl. Rent glutenmjöl (vetegluten)
1.2 dl. Sojamjöl alt. Kikärtsmjöl
1.2 dl. Jästflingo
2 tsk. Lökpulver
1 tsk. Rostad Vitlök alt. en klyfta vitlök
3 tsk. Salt
0.5 tsk Vitpeppar

Blöta Ingredienser:

320 g. Fast tofu
3.5 dl. Vatten
0.5 msk. Sojasås
2.5 msk. Rödbetsaft
1 msk. Matolja

Buljong:
5 dl. Vatten
1 st. Tärning buljong
2 msk. Matolja

Tillagning:
Blanda alla blöta ingredienser i en matberedare och mixa till en jämn sås. Såsens färg skall vara intensivt rosa (se bild intill). Mer rödbetspad kan tillsättas om det behövs.

Häll ner de torra ingredienserna i en bakmaskin eller en hushållsmaskin med knådstänger. Tillsätt såsen och låt allt blandas till en mättad deg. Sätt på ugnen på 150-175 graders värme. Dela degen i två och placera ut vardera i en oljad ugnsform stor nog att låta degen växa i. Sjud upp buljongen medens degen vilar i ugnsformen. Häll sakta en tredjedel utav buljongen över degen när buljongen sjudit upp. Täck formen med folie och ställ in i ugnen. Låt den bakas i 30 minuter. Tillsätt ytterligare en tredjedel utav buljongen och låt baka i 30 minuter till. Vänd sedan försiktigt på degen och häll över det sista utav buljongen. Baka degen ytterligare i 30-40 minuter. Ta ut degen och låt den svalna under foliet.

När degen är sval så går det bra att griljera och ungsgrilla skinkan. Ställ på julbordet eller skiva upp och ha på julvörten.

En griljering gör du enkelt genom att blanda senap med lite sojagrädde. Pensla detta på skinkan och sila över ströbröd. Grilla i ugnen 225 grader i ca. 10 minuter eller tills griljeringen börjat få färg.

For anyone who wants this recipe in English, just let me know and I'll translate it! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar