11 mars 2013

Shackrutor


Det finns en småkaka som väcker väldigt mycket nostalgi i mig: Shackrutan. Mamma i köket när man var liten, och lyckan när man fick ändbiten på degen, den som ändå inte hade sett ut som en shackruta om den bakats, eller när jag bodde ensam med pappa och han på kvällen slängde ur sig: Ska vi baka något? På så sätt så blir det alltid denna älskade småkaka som även jag bakar, och jag var väldigt nyfiken på om den gick att översätta till min nya vegandiet. Resultatet blev mycket lyckat!

Ingredienser

200g mjölkfritt smör
4,5 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 msk kaffe
1 msk kallt vatten
Blanda smör, vetemjöl, strösocker och vaniljsocker i en skÃ¥l och knÃ¥da tills det blir en fast deg. Dela den pÃ¥ hälften och lägg ena hälften i plastfolié i kylen. Tillsätt kaffe, kakao och vatten och knÃ¥da om degen tills den är helt brunfärgad. Lägg den ocksÃ¥ i plastfolié i kylen och lÃ¥t de ligga där i ca 15min. Dela sedan varje deg en gÃ¥ng till, och rulla ut dem i längder. Lägg en ljus del med en mörk del, och sedan en ljus del ovanpÃ¥ den mörka och den mörka pÃ¥ den ljusa. Rotera rullen och platta till alla sidor sÃ¥ de blir fyrkantiga och dela dem sedan i 1cm tjocka bitar. Lägg pÃ¥ en plÃ¥t med bakplÃ¥tspapper och grädde dem i 200º i 5-8min. LÃ¥t dem svalna innan du serverar dem. 


200g milk-free butter
4,5 dl flour
3/4 dl sugar
2 drops of vanilla extract
2 tbs cocoa powder
1 tbs coffee
1 tbs cold water
Mix butter, flour, sugar and vanilla in a bowl and knead until firm. Split the dough in half and put one half in the fridge. Add the cocoa, coffee and water to the other half, and knead until it's a solid brown color. Leave both halves in the fridge for 15 minutes. Split the two doughs in half again, and make 4 rolls. Put a brown next to a white, and then in the opposite order on top of the other two. Rotate the dough and flatten all sides. Cut in slices, about 1cm thick and bake in 450 F for 5-8 minutes. Let cool before serving.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar