30 juli 2013

Kladdkaka a la muffin

Min familj har ofta fallit offer för min förkärlek till muffins. Under flera år var det i stort sett det enda jag bakade, i tusen smakkombinationer. Nu var det ett tag sedan sist, jag har dragit mig för att leta upp ett veganrecept, men nu idag så blev det äntligen dags. Chokladmuffins skulle det bli.

Jag bestämde mig för att chansa, och baka efter ett vanligt muffinsrecept, och bara byta ut äggen mot noegg, ett veganskt alternativ som finns att köpa på Maxi och Willys och liknande butiker. Resultatet blev en fråga: Varför har jag överhuvudtaget någonsin bakat muffins med ägg.

3 st ägg, byttes mot noegg, vilket innebär 3 tsk noegg och 6 msk vatten som vispas ihop kraftigt.
4 dl socker
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker, om jag ska vara ärlig så kanske det var 3
200 gram smält smör, jag använde ett mjölkfritt alternativ
1 nypa salt.

Rör ihop noegg och socker, tills det blir pösigt. I med de torra ingredienserna, och till sist det smälta smöret. Rör ihop smeten, och sleva upp i en muffinsform, eller i vanliga bullformar. Jag droppar alltid i lite kokosolja i formen innan jag slår i smeten, så blir det lättare att få ut muffinsen sen. In i ugnen i 20 minuter i 200C. Klart!
(Den fina formen kommer från min favoritbutik Anthropologie)


Vegan molten lava chocolate cupcakes.

3 eggs, I used noegg: 3 tsp noegg and 6 tbs water mixed.
2 cups sugar
1 1/2 cup flour
6 tbs cocoa powder
2 tsp vanilla sugar, or a few drops of vanilla extract
200 gram milk free butter
1 pinch of salt

Mix noegg and sugar until it's fluffy. Add all the dry ingredients. Melt the butter and add it to the batter. Put a drop of coconut oil in a muffin pan, distribute the batter, and bake in the oven for 20 minutes, 430F.


Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar