29 november 2013

Härligt höstig soppa

Hur många gånger har jag inte hittat ett recept i en tidning och tänkt, detta vill jag prova. Men jag kommer liksom aldrig riktigt till skott. Så häromdagen när jag fann mig på planet till NY så hittade jag ett recept på en soppa, och bestämde mig för att nu ska det faktiskt bli av. Resultatet? En ny favorit.

Soppa på päron och rotselleri


2 msk smör eller mjölkfritt alternativ
1 gul lök
1 rotselleri
4 päron
1 liter grönsaksbuljong
Kryddor efter behag.

Hacka löken och fräs den i smöret. Skala och dela rotsellerin i bitar och släng i den med. Låt fräsa tills löken är genomskinlig och rotsellerin har mjuknat lite. Häll på buljongen och låt koka i 15 minuter. Skala, kärna ur och dela päronen i bitar och låt dem koka med i 5 minuter. Mixa soppan slät, och smaka av med salt och peppar, och om man gillar spicy, som jag, i med lite chipotle eller cajun. Servera med rostade pumpakärnor, persilja och citroncrème fraîche. 


Lovely fall soup


2 tbsp butter, or vegan alternative
1 yellow onion
1 celeriac
4 pears
1 liter vegetable broth
Spices 

Peel and chop the onion and the celeriac and sauté it in the butter, until the onion is clear and the celeriac is a bit softer. Add the broth and let it boil for 15 minutes. Peel and chop the pears, and remove the hard center, and add it to the soup. Boil for 5 more minutes, and then mix the soup smooth. Taste it, add salt and pepper, and if you like a bit more sting, some chipotle or cajun. Serve with roasted pumpkin seeds, parsley and lemon sour creme. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar